Tingkat Kepuasan Pengguna Aplikasi Pengolahan Alat Ungkap Masalah (AUM) berbasis Website ditinjau dari gender

Ifdil Ifdil(1), Tjung Hauw Sin(2), Rima Pratiwi Fadli(3),
(1) Jurusan Bimbingan dan Konseling/Fakultas Ilmu Pendidikan/Universitas Negeri Padang  Indonesia
(2) Jurusan Pendidikan dan Kepelatihan/Fakultas Ilmu Keolahragaan/Universitas Negeri Padang  Indonesia
(3) Prodi Pendidikan Bimbingan dan Konseling Islam/Institut Agama Islam Sumatera Barat  Indonesia

Corresponding Author
Copyright (c) 2021 Ifdil Ifdil, Tjung Hauw Sin, Rima Pratiwi Fadli

DOI : https://doi.org/10.24036/sb.01940

Full Text:    Language : 

Abstract


Technological advancements have an impact on a variety of disciplines, including education. As a result of these changes, several inventions and technical advancements have been made to increase the quality and quantity of education. The existence of a Website-based General AUM (Problem Expression Tool) for School Counselors is one of these advances. This Web-based AUM training was conducted for school counselors from all around West Sumatra. 41 people were polled about how satisfied they were with the general AUM application. School counselors who work in high school and junior high schools are among the survey's participants. Online surveys are used as a data collection strategy. Data was analyzed using Jeffreys' Amazing Statistics Program (JASP) software, which included an independent sample t-test. Male and female research respondents have the same level of pleasure, according to the data. As a result, this application might be construed as assisting BK teachers/counselors in completing needs assessments or studies in counseling

References


Azizah, S. N., & Muhfiatun, M. (2018). Pengembangan Ekonomi Kreatif Berbasis Kearifan Lokal Pandanus Handicraft dalam Menghadapi Pasar Modern Perspektif Ekonomi Syariah (Study Case di Pandanus Nusa Sambisari Yogyakarta). Aplikasia: Jurnal Aplikasi Ilmu-ilmu Agama, 17(2), 63-78.

Citrawati Jatiningrum, S. (2021). Pendidikan Kewirausahaan di Indonesia: Penerbit Adab.

Evianti, N., Subekti, R., & Firmansyah, B. (2020). Pelatihan Pengolahan Alat Ungkap Masalah (AUM) Dengan Menggunakan Komputer Bagi Konselor Sekolah SMKN 62 Lenteng Agung. Jurnal Pengabdian Teratai, 1(2), 303-307.

Hariyanto, E., & Mustafa, P. S. (2020). Pengajaran Remedial dalam Pendidikan Jasmani: Lambung Mangkurat University Press.

Ifdil, G., Zuwana. (2008). Manual Program Aplikasi Alat Ungkap Masalah (AUM ) Umum Format 1 s.d 5. Padang: Jurusan BK FIP UNP.

Ifdil, I., & Ardi, Z. (2013). Konseling online sebagai salah satu bentuk pelayanan e-konseling. Jurnal Konseling Dan Pendidikan, 1(1), 15-22.

Ifdil, I., & Ilyas, A. (2018). Pengembangan dan Validasi Software Pengolahan Alat Ungkap Masalah Seri Umum (SP-AUM versi. 1).

Ifdil, I., Ilyas, A., Churnia, E., Erwinda, L., Zola, N., Fadli, R. P., et al. (2017). Pengolahan Alat Ungkap Masalah (AUM) dengan Menggunakan Komputer Bagi Konselor. Jurnal Aplikasi IPTEK Indonesia, 1(1), 17-24.

Ilyas, A., Ifdil, I., Ardi, Z., Fadli, R. P., Erwinda, L., Churnia, E., et al. (2018). Validation of AUM software: A counselor tool for analyse human problems on counseling and educational practice. Paper presented at the Journal of Physics: Conference Series.

Kusnandi, K. (2019). Mengartikulasikan Perencanaan Pendidikan di Era Digital. Jurnal Wahana Pendidikan, 6(1), 1-14.

Mursanti, A. E., Fatirul, A. N., & Hartono, H. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Dasar Tata Rias Wajah untuk Mahasiswa Prodi Pendidikan Vokasional Kesejahteraan Keluarga (PVKK) Tata Rias. Edcomtech, 5(1), 76-87.

Mustafa, P. S., & Winarno, M. (2020). Pengembangan buku ajar pengajaran remedial dalam pendidikan jasmani untuk mahasiswa S1 pendidikan Jasmani dan kesehatan universitas negeri malang. Multilateral Jurnal Pendidikan Jasmani Dan Olahraga, 19(1), 1-12.

Prayitno. (2008). Pedoman Alat Ungkap Masalah (AUM ) Umum Format 1 s.d 5. Padang: Jurusan BK FIP UNP.

Prayitno, E. A., & Amti, E. (2004). Dasar-dasar bimbingan dan konseling. Jakarta: Rineka Cipta.

Rahim, F. R., Suherman, D. S., & Murtiani, M. (2019). Analisis Kompetensi Guru dalam Mempersiapkan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Eksakta Pendidikan (Jep), 3(2), 133-141.

Ramadhani, R., Masrul, M., Nofriansyah, D., Abi Hamid, M., Sudarsana, I. K., Sahri, S., et al. (2020). Belajar dan Pembelajaran: Konsep dan Pengembangan: Yayasan Kita Menulis.

Safithry, E. A. (2018). Asesmen Teknik Tes dan Non Tes: IRDH.

Sohibun, S., & Ade, F. Y. (2017). Pengembangan media pembelajaran berbasis virtual class berbantuan Google Drive. Tadris: Jurnal Keguruan Dan Ilmu Tarbiyah, 2(2), 121-129.

Sutarman, A., Wardipa, I. G. P., & Mahri, M. (2019). Penguatan Peran Guru di Era Digital Melalui Program Pembelajaran Inspiratif. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 5(02), 229-238.

Wahidah, N., Cuntini, C., & Fatimah, S. (2019). Peran dan aplikasi assessment dalam bimbingan dan konseling. Fokus (Kajian Bimbingan & Konseling dalam Pendidikan), 2(2), 45-56.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Ifdil Ifdil, Tjung Hauw Sin, Rima Pratiwi Fadli

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.